Het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs Brunssum

Onze wethouder Servie L’Espoir verdedigde afgelopen raadsvergadering het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs Brunssum. En met verve. Lees hieronder zijn betoog.

‘Als wethouder wordt me vaker de vraag gesteld door jonge mensen waarom zouden zij kiezen voor Brunssum? Mijn antwoord is dan altijd omdat het een prettige woongemeente is, de natuur altijd kortbij EN omdat er voor kinderen zeer goede voorzieningen zijn van sport tot speeltuin tot kinderopvang, peuterspeelzalen en een uitgebreide keuze aan basis onderwijs. Daarbij is er aandacht voor talenten, achterstandsvoorkoming en aanpak en de omgeving. Projecten als bijvoorbeeld de Rupsjes, de startklassen, Jongeren op Gezond Gewicht en de gezonde basisschool voor de toekomst zijn spraakmakend in de regio.En beste mensen vanavond kunt u als raad, Brunssum weer een beetje beter maken en aantrekkelijker door het integraal huisvestingsplan onderwijs Brunssum vast te stellen.

Een plan opgesteld door de gemeente, kinderopvang, de peuterspeelzalen en de onderwijsbesturen van de basisscholen. Vertegenwoordigers daarvan zullen vanavond met veel aandacht de discussie en besluitvorming volgen want ze willen na veel samen praten aan de slag. Dat gebeurt op korte termijn zowel in Oost waar de Meander en Boemerang meer willen integreren en in Zuid waar het basisonderwijs gebouw zeer verouderd is. Op beide locaties wordt ook een integraal kind centrum gerealiseerd en dan is er een doorlopend pedagogische en organisatorische aanpak van nul tot twaalf jaar. Tevens krijgt de gezonde basisschool voor de toekomst hier de ruimte. Daarna is Noord aan de orde in de zin van vernieuwing van zowel de Caleidoscoop alsmede de Titus Brandsmaschool gebouwlijk in de zin van nieuwbouw en samenwerking en ook in West is er nog behoefte aan vernieuwing als het om de Beatrixschool gaat waar nu nog de onderbouw van de Vlindertuin gehuisvest is alsmede de mogelijkheden voor de Benjaminschool middels verhuizing of nieuwbouw. Het IHP is opgemaakt vanuit de gedachte van onderwijsgeld waar zowel de gemeente als het onderwijsbestuur landelijk een deel van krijgt en het spreekt dan ook dat in de nadere uitwerking van de praktijkvoorbeelden samen bezien wordt wie welk deel voor zijn rekening neemt en hoe we de gelden voor de extra ruimtes nodig voor een kindcentrum realiseren alsmede de verse lucht, goede temperatuur,  toegankelijkheid, veiligheid, duurzaamheid  en ook de buurtfunctie bijvoorbeeld in Zuid. En uiteraard wordt er geleerd van de problemen die aan de orde zijn bij de centrum school voor de Op stap en Trampoline. Al met al gaat het om een bedrag tussen de 12 en 14 miljoen euro. En dat geld is er. De raad heeft in deze een informatie avond gehad en een commissie en daar was nog enige verwarring over cijfers mbt leerlingen en prognoses die kunnen afwijken in de praktijk. Wat betreft bijvoorbeeld de Benjamin geldt dat de formele teldatum van het ministerie van onderwijs minder leerlingen laat zien dan er nu daadwerkelijk zijn na die datum. Dat soort zaken wordt uiteraard in de praktijk projecten dus de business cases, grondig actueel getoetst op de laatste stand van zaken. Ik wens u een prettig debat en de kinderen van Brunssum veel plezier en onderwijsgenot toe.’