De PvdA Brunssum verwijt raadsleden van het PAK en de secretaris van de Stichting Stop Buitenring dat zij kansen hebben laten liggen als het gaat om de Buitenring. En dan bedoelt de fractie dat wij de aanleg van die weg hadden kunnen voorkomen dan wel in zijn vorm ingrijpend hadden kunnen veranderen.
Laten we eens de feiten noemen:
- In 1997 kwam de weg voor het eerst ter sprake. Alle fracties, dus ook het PAK en de PvdA, wezen op de meest noordelijke variant. Dit was de route vanaf Doenrade via de N580 richting Schinveld. Daar kreeg Brunssum in de regio de handen niet voor op elkaar. Toen de wijk Amstenraderveld in 1999 in procedure werd gebracht hoefde de weg niet opgenomen te worden in het bestemmingsplan. In het BP Buitengebied van 1997 was dat ook al niet het geval. Desondanks kwam de weg in de periode van het Pakcollege (1998-2001) weer ter sprake. Op Brunssums gebied was er sprake van een noordvariant en een zuidvariant. Paul van Betuw, mijn Pakcollega, bracht de middenvariant in. De ondertunneling van de Bodempleinroute. Een goed alternatief, maar die werd later afgeserveerd vanwege de hoge kosten.
- In 2005 sloten gemeenten en Provincie het Bestuursconvenant. Als PAK hebben we toen, maar ook al voor die tijd, op de mogelijkheid gewezen om aan te sluiten bij de ontwikkelingen van de B56 neu op Duits grondgebied. Samen met de N297 zou deze weg voor een goede verbinding zorgen tussen Brunssum en de A2. Stellig werd gezegd: het duurt nog vele jaren, voordat die weg er ligt. We namen in 2005 het besluit om een kaderstellende notitie vast te stellen en de financiën te reserveren voor de weg. De “scope” was toen gericht op 2×2 baans weg. Zo stond in de notitie. Daar hebben we onze zegje over gedaan: een weg met 2 rijstroken zou ook voldoende zijn. Ons werd verzekerd, dat hier slechts de bandbreedte, de reikwijdte werd aangegeven: 2×2 was als het ware de grens. In het vervolgproces moest blijken wat het zou moeten worden. Omdat we de reservering van de gelden ook belangrijk vonden, stemden we in. We gaven toen al de waarschuwing af, dat de scope al vlug een voldongen feit zou zijn. En jawel de onderbouwing van 2×2 baans kwam er al snel. In het ontwerp en de uitvoering scheelde het maar één meter in de breedte. Wie gelooft wordt zalig in de PvdA kerk.
- Erger was nog dat eind 2005 de eerste berichten kwamen dat die B56 neu er wel degelijk zou komen en wel al heel vlug: in 2006. Het werd 2008. Die B56 neu was voor het PAK de reden dat in de coalitiebesprekingen van 2006 expliciet het woord randweg is gebruikt en niet buitenring. Zo stond het ook in het coalitieprogramma. Al vlug bleek, dat in de coalitie van 2006 het bespreken van de optie B56n bijna vloeken was in de PvdA kerk. Vanaf 2006 was in de coalitie dit item onbespreekbaar. Vanaf dat moment hebben wij ons voortdurend in woord en daad verzet tegen de buitenring, ook al zaten we in de coalitie.
- In 2010, de dag na de verkiezingen. kwamen Eric Geurts en Richard de Boer bij de lijsttrekker van het PAK thuis om over een coalitie te praten. Uiteraard bracht het PAK als eerste onderwerp in, dat dan de Buitenring bespreekbaar moest zijn en geen voldongen feit kon zijn. Dat was meteen het einde van de coalitiebesprekingen.
Dát zijn dus de feiten. Als er één fractie het verschil had kunnen maken, dan was dat de PvdA-fractie wel geweest. Zij hebben zich al die jaren niet laten horen. Het enige verwijt dat je het PAK kunt maken is dat we altijd kritisch zijn blijven denken over een betere bereikbaarheid van Brunssum en Parkstad.
De PvdA hebben we al die jaren niet gezien. Het PAK maakte de PvdA er attent op dat in 2008 de weg gewoon over het Bronnenbos was gepland. Het PAK maakte de PvdA duidelijk dat de brug bij de Klingbemden absoluut een miskleun was en de mensen daar weten nog steeds niet waar ze aan toe zijn. Het PAK zorgde ervoor dat er een motie werd aangenomen om de oude verbinding van de Akkerweg met een brug in stand te houden. Helaas liet uw wethouder zich wel erg makkelijk afschepen door de Provincie. We wezen verder op de veel te hoge schermen in de omgeving van de Henri Dunantstraat. De PvdA was in al die situaties in geen velden of wegen te vinden.
In 2006 opperden we de mogelijkheid van een randweg maar voor de PvdA moest en zou het een autoweg zijn. Wij zijn en blijven tegen een autoweg om Brunssum, maar we blijven nadenken. Met het alternatief van de natuurorganisaties zou je moeten beginnen: Parkstad, bereikbaar, leefbaar en groen. Knelpunten als kruispunt St. Jan en kruising Bodemplein enz. worden opgelost. Met de buitenring blijven die knelpunten er gewoon. Vanwege de 2e goede verbinding met de A2 via de B56n zou het stuk vanaf Nuth tot aan Brunssum feitelijk al niet nodig meer zijn. Maar mocht het groene alternatief te weinig soulaas bieden dan is een randweg van 2 rijstroken meer dan voldoende. De PvdA kon en kan het verschil maken. Ga uw gang en velen zullen u lof toe zwaaien en bewieroken. Doet u het niet, dan zal hoon uw deel zijn.
Ons alternatief spaart bomen, niet alle. Maar ons alternatief spaart ook de belangrijke natuurgebieden als Brunssummerheide en Geleenbeekdal. Het PAK kun je negeren, maar dat kan je niet met Europese wet- en regelgeving. En als de PvdA de sprieten die her en daar staan als natuurcompensatie ziet van de natuur die sneuvelt, dan is dat dieptreurige compensatie en heeft Brunssum die bronzen plak als groene gemeente eigenlijk ten onrechte gekregen.
Ger Luit, namens het PAK en de Stichting Stop Buitenring