Woordmelding PAK perspectiefnota

Vandaag om 9.30 uur vergadert de gemeenteraad over de perspectiefnota.
Simpel gezegd: hoe gaan we het financieel de komende jaren doen in Brunssum? Waarop bezuinigen we wel of juist niet op?
De vergadering is live te volgen via het LOO, zowel op tv als via de site loo-tv.nl

U kunt hier de tekst lezen die wij als PAK vandaag voordragen. Hierin staat onze visie.

Perspectiefnota 2014
Vandaag zullen we de clichés wel weer horen:
‘we moeten keuzes maken die niet populair zijn’;
‘dat zijn uw keuzes, niet de onze’ en
‘dit is populisme’.
Maar het moge duidelijk zijn dat het Progressief AKkoord hele duidelijke keuzes maakt en met beide benen op de grond blijft staan. Voor onze burgers, door onze burgers en één met onze burgers. M.a.w. als burgers en inwoners van Brunssum dienen te bezuinigen dan snijden we ook in ons eigen vlees en geldt dat ook voor de, door de kiezers gekozen, volksvertegenwoordigers. Gelijke monniken, gelijke kappen. Geen onderscheid tussen politici en burgers.

Via het, nogal onbegrijpelijke niet openbare,  richtingendebat , waarna keuzes zijn gemaakt door de 9 partijen in onze gemeenteraad Brunssum waarop niet bezuinigd mag worden, bespreken wij vandaag de kaders voor de begroting 2014. Deze kaders worden beschreven in voorliggende Perspectiefnota. Daarbij zijn ook de adviezen meegenomen vanuit een openbare bijeenkomst die onlangs is gehouden in de Brikke Oave met het resultaat van een  maatschappelijk debat met diverse maatschappelijke instellingen, verenigingen, organisaties en burgers.

Wat dat laatste betreft vonden wij de opkomst heel erg mager zeker wat betreft verenigingen en burgers. Een enkele vereniging en burger heeft daar zijn mening gegeven en waren het vooral die (professionele) instellingen die zich lieten horen die afhankelijk zijn van onze gemeente i.v.m benodigde financiële middelen.

Bezuinigingen zijn geen vanzelfsprekendheid maar een gevolg van politiek handelen, in dit geval  van de VVD en PvdA die in den Haag regeren en ook in Brunssum de coalitie bepalen.Deze partijen hebben na de verkiezingen direct alle beloftes vergeten  en hun idealen ingeruimd voor een nieuwe heilige koe: de 3% norm van de EU.
Een norm  die nu ongecontroleerd en niet onderbouwd wordt toegepast en er voor zorgt dat de recessie groter en groter wordt, omdat niet de rijke bovenlaag (5% van de mensen heeft 30% v.h. kapitaal in Nederland) wordt aangepakt, maar de koopkracht en voorzieningen van de doorsnee modaal verdienende burger en daaronder.
Niet de postbusfirma’s die miljoenen weg sluizen, de Europese bureaucratie   of multinationals die belastingen ontduiken worden aangepakt, maar de burger in de straat, de student, de gehandicapte en de behoeftige alsmede de gemeenten.
Meer doen maar met minder, veel minder geld (WMO, Bijstand, WSW, hulp bij het huishouden) gaat gewoonweg niet en het is de vraag hoelang gemeenten bij dit beleid nog zelfstandig kunnen besturen of enkel kunnen functioneren als een boekhouder en een loket van de BV Den Haag worden.
Graaiers en politici die blunderen  worden niet aangepakt maar de voorzieningen als WW, studiefinanciering en bijstand wel.
Neem nu de Fyra, de Betuwelijn en de aftrek van hypotheken door miljonairs.

Dus als Brunssum geraakt wordt begrijpen we dat we zeer kritisch moeten zijn in de uitgaven, maar dit college neemt e.e.a. niet serieus door bij voorbaat alle grote projecten en dus alle grote uitgaven buiten de bezuiniging te houden.
Alsof er geen Fyra schandaal is dendert men met de buitenring door, alsof er geen winkelleegstand is gaat men met het masterplan centrum door en ondanks waarschuwingen besteedt men een zorgplein aan een projectontwikkelaar uit en wil men de golfbaan voor een prikje verkopen. Men koopt panden duur aan en verkoopt ze dan weer met verlies en de afboekingen lopen  meer dan een  miljoen op grondwaarde.
Misplaatst is dat, aangespoord door coalitiepartijen, die vergeten dat men ondanks het leveren van een wethouder, zelfstandig  en autonoom dus duaal moet controleren en bijsturen.
Voorbeelden: Schutterspark voor een appel en ei weg ook nog in geheim; WOZL op een avond failliet laten gaan zonder de stukken te beheersen en we zien de gevolgen.
Neem de Buitenring die een contract kent met vraagtekens: je bouwt niets en ontvangt een miljoen per maand.
Er lijkt wel geld teveel, maar de burger heeft het nazien en mag de tekorten dekken in minder service, meer gedwongen vrijwilligerswerk en meer betalen ook in Brunssum.

In de commissie 2 weken geleden heeft de verantwoordelijk wethouder laten weten dat het nu ondoenlijk is bij de gestelde kaders afdoende financiële onderbouwing te geven. Daarmee wil hij wachten tot de begroting in november gezien de pas gepubliceerde meicirculaire, het wel of niet doorgaan van een voorgestel sociaal akkoord, een september circulaire die er aankomt, afgekondigde extra bezuinigingen van 6 miljard door de minister van financiën en Prinsjesdag, waarop de regering een nieuwe begroting hoopt te presenteren.
Voorgaande jaren hebben wij steeds aangegeven dat door deze mengelmoes van onduidelijkheid in ’s lands financiën, het niet mogelijk is invulling te geven, qua cijfer,s in een voorjaarsnota of perspectiefnota We zijn dat onze wethouder dat inmiddels ook inziet. Men in zijn kielzog een trouw volgende coalitie.
Vandaar alleen voorliggend kaders ter bespreking

Tijdens het debat  van de perspectiefnota 2013, vorig jaar dus om deze tijd, heeft het Progressief AKkoord als enige partij in deze raad, een lijst ingediend met voorstellen waarop bezuinigd kon worden in 2013. Notabene op verzoek van dit college die een oproep gedaan had voor suggesties waarop te bezuinigen. De toenmalige wethouder van financiën, de heer Vogelzang, heeft toen de toezegging gedaan deze lijst te bestuderen en mee te zullen nemen in de uitwerking naar de begroting 2013. Wij constateren, ondanks herhaaldelijk hier op gewezen te hebben, dat deze toezegging nog altijd openstaat en constateren wij dat ditzelfde college hier niets mee gedaan heeft.  Dus worden wij als oppositie partij niet serieus genomen.

Nu is er een lijst van 15 niet te bezuinigen onderdelen. Die wordt gehanteerd in de begroting als niet te bezuinigen posten en daar confirmeren wij ons aan. Al had de lijst wat ons betreft nog aangevuld kunnen worden. Dat proces is democratisch verlopen en daar heeft iedere partij zijn steentje aan bijgedragen. Wij constateren dat in ieder geval het merendeel van deze raad heeft gekozen om niet te bezuinigen op zaken die onze burgers sociaal en maatschappelijk direct treffen. Hoewel dat niet geldt voor de grootste fractie, de VVD, zoals we in een paginagrote advertentie in een lokaal weekblad hebben kunnen lezen. Maar we hadden ook niets anders verwacht. Wat interessant is, is het addendum wat dit college ons heeft  laten toekomen met adviezen om een sluitende begroting te creëren. Voorstellen waarin wij ons op grote lijnen kunnen vinden, maar in een aantal specifieke dingen niet.

Te noemen zijn:

–         Kijk nog eens goed naar alle lopende grote projecten zoals nog niet gestarte onderdelen van het Centrumplan, zoals de doorsteek promenade, het Lindeplein en zelfs de Brikke Oave mag wat ons betreft opnieuw bekeken worden. Toevoegen dus aan de kaders;

–         Waarom wilt u toch met alle geweld de Stadskrant in ere houden? Dit voorstel heeft de top 15 niet gehaald en is dus bespreekbaar. U schermt met een onderzoek onder lezers en zegt dat de uitslag van dit onderzoek representatief is en instandhouding gewenst is. Maar u heeft een onderzoek gedaan bij 10% van onze huishoudens, 1500 op 14.500 huishoudens, en daarop is maar door 26%  gereageerd, zijnde ongeveer 400 huishoudens.  En in de uitslag van dit rapport was ook niet iedereen van de noodzaak van een stadskrant overtuigd. Besparing op de stadskrant kan gecompenseerd worden om af te zien op bezuinigingen  op subsidies van verenigingen en instellingen, welke u 5-10% wilt korten, en op evenementen waar u 10% op wilt korten. Evenementen die ook zorgen voor inkomsten voor de gemeente, zeker als ze gehouden worden in d’r Brikke Oave bij betalen van consumpties.

–         En dat is tevens ons volgende punt. Reduceren op evenementen waarbij voor de raad niet duidelijk is wat bedoelde evenementen aan opbrengst voor de gemeente naar binnen brengen mag voor de begroting nogmaals bezien worden;

–         Beoordeel opnieuw onze bijdrage aan gemeenschappelijke regelingen en projecten als Parkstad, IBA en LED, Nature Wonder World;

–         Heb respect voor de uitspraak van de Raad van State over de buitenring. U kent ons standpunt in de realisering van een eventuele buitenring.

–         Wat betreft de verdere ambtelijke samenwerking met de gemeente Landgraaf verwachten wij separate voorstellen met besluitvorming onafhankelijk van dit debat en straks het begrotingsdebat.

–         te weinig huurwoningen zijn er maar er staat daarover geen letter op papier;

–         hoe wil je nu jongeren in Parkstad binden als ze zelfs geen betaalbare woning meer vinden;

–         geen visie op duurzame energie winning waarvoor oost heel goed geschikt is voor nieuwe windmolens en zonnepanelen;

–         riolen worden goedkoper maar het zou toch kostendekkend zijn dus de burger is besodemietert al die tijd?

–         20% minder raadswedde en 20% minder onkosten voor college stelt PAK

–         nu afspreken 3 wethouders maximaal en niet wachten op nieuwe coalitie na de komende gemeenteraadsverkiezingen.

De opmerking die de wethouder in de commissie maakte dat afwijking van de voorstellen wel eens ten koste  kan gaan van het bestaande armoedebeleid vonden wij erg ongepast en hiertegen maken wij formeel bezwaar. De wethouder financiën weet  dat een begroting gemaakt wordt door samen overleg en goede inschatting maken van financiële verwachtingen op alle domeinen. Dan mag hij als onafhankelijk wethouder geen voorkeuren laten blijken die bijv. door de VVD graag gezien worden.

Tot slot,

Wij staan achter het 15 punten beleid en zien graag nog wat aanpassingen in de verdere voorstellen.
Wij nemen kennis van deze perspectiefnota en zullen in november, bij het begrotingsdebat, verdere besluiten nemen.